EXTRA på FD: Fansen ger rekordvinst – siffrorna som får Bajen att jubla
Hammarby radar upp publiksiffror som utklassar resten av fotbolls-Sverige.
I nuläget är snittet över 19 300 åskådare och redan över 20 000 sålda till Syrianska i helgen. Med ett budgeterat publiksnitt på 13 500 åskådare ser Bajen ut att gå mot 8-10 miljoner i publikvinst.
– Klart att vi kommer att att göra ett mycket starkt resultat i publikintäkter. Jag säger inte att ni har fel men exakt hur mycket kan jag inte gå in på nu, säger ordförande Richard von Yxkull till FD.
Det handlar om superettan men likväl är Hammarbys etta även i den allsvenska publikligan.
19 300 åskådare är siffror ingen annan svensk idrottsklubb kommer upp i under 2014. Hammarby är även störst i Skandinavien – trots en vardag i en andradivision.
Rubriker i mängder har funnits genom hela den här säsongen. Men nu får Hammarbys publikapparat ett ännu större omfång. Proportionerna växer stadigt.
Hammarby är nu på väg mot en historisk vinstnivå – sett till enbart publikintäkter.
Med dagens snitt och den takt publiktillströmningen så passerar Hammarby snart 20 000 i snitt.
Redan är den siffran såld till kommande helgen mot Syrianska på Tele2. Prognosen skvallrar om 23 000-25 000 åskådare på Tele2 på söndag. Därefter återstår ytterligare tre matcher – på minst samma nivå.
En blygsam beräkning mot bakgrund av 13 500 budgeterade åskådare och ett slutsnitt på 20 500 ger sannolikt Hammarby, enligt FD:s beräkningar, en slutvinst netto på omkring 8-10 miljoner kronor.
Men 7 000 åskådare över budget är alltså sannolikt en beräkning i underkant. Siffrorna bygger på ett genomsnittspris på 150 kronor per biljett.
– Det kommer att ge rejält avtryck. Exakta siffror har vi inte eftersom det är minst fyra matcher kvar. Men det är klart att det är stora icke budgeterade intäkter som kommer synas på vårt slutresultat för 2014, säger Hammarbys ordförande Richard von Yxkull till FotbollDirekt.se.
– Med den här publikökningen så går det förstås mycket snabbare än vad vi räknat med att börja bygga ett nödvändigt starkare eget kapital. Ja, det här överträffar alla våra förväntningar.
Och pr-boosten för Hammarby växer alltså. Här färskt. Bara som inför mötet med Syrianska har Bajen redan nu dragit över 20 000 åskådare, tre dagar innan kickoff.
Varning för svindel för Hammarbys ledning som efter så många finansiellt tunga år nu får uppleva en uppgång som egentligen bara MFF överträffar med sin Champions League-succé.
– Svindlar? Klart att det gör. Man slutar ju aldrig att förvånas över kraften som finns i och kring Hammarby och dess supportrar.
Största framgångsfaktorn – utöver det sportsliga. Sätt ord på hur ni lyckas dra publik som ni gör?
– Framförallt är det ju den magiska stämningen på våra matcher som gör att folk kommer och som gör att man vill komma tillbaka. Som det är just nu så håller stämningen på Nya Söderstadion absolut världsklass.
– I år har vi också fått till ett väldigt bra samarbete med våra supporterorganisationer. Vi har skapat ett ideellt marknadsråd där bl.a. Bajen Fans och Bajenland ingår. Det har gjort att supportrarna har varit med från början vad gäller planering och strategi, och sen har vi tillsammans kunnat jobba otroligt bra under säsongen – inte minst med kampanjer i sociala media. Kampanjen #Fullsatt inför Ljungskile-matchen är ett lysande exempel på det här samarbetet, vi sålde drygt 31 000 biljetter och hade garanterat kunnat sälja minst 10 000 ytterligare till den matchen.
Kuriosa i sammanhanget: Hammarbys spelartrupp värderas till 3,52 miljoner pund, motsvarande 41 miljoner svenska kronor, av Transfermarkt. Med en nettovinst på tio miljoner i publikintäkter skulle Hammarby – bland annat – kunna köpa in nästan fyra Linus Hallenius (värderad till 2,5 miljoner kronor) eller Kennedy Bakircioglü (2,8 miljoner kronor)