Han ska lyfta Djurgårdens publiksiffror: “Går aldrig utan supportrarna”
I september klev Johan Andersson in i Djurgårdens organisation. Målet: lyfta Djurgårdens publiksiffror och publikintäkter till nya nivåer. Nu ser Andersson fram emot nästa säsong, då blåränderna vill ta nästa kliv.
– Det känns som att vi har något bra på gång, säger han.
Sedan fyra månader tillbaka är Johan Andersson projektledare för publikdelen på Djurgårdens marknadssida. Publikrekryteringsansvarig är en titel som man kan ge honom och tanken är att Andersson ska höja blårändernas evenemang och locka fler personer till Tele2 Arena framöver.
Nu berättar Andersson, som även är en stor supporter till Djurgården, om sin första tid i klubben.
– Det har varit ganska blandat om jag ska vara ärlig. Man följer ju med allt i och med att man själv också är supporter. Man påverkas av laget och man upplever kanske inte det på samma sätt på andra jobb. Jag påverkas vid en vinst eller förlust och mycket annat runt omkring. När man kommer in i det så ser man också en förening som man inte ser utifrån. Det är jättespännande och det känns som att vi har något bra på gång. Utvecklingen kommer vi väl se först 2016, men om vi gör det redan till nästa säsong så är det klart att det vore kul, säger Andersson till FotbollDirekt.se.
Så vad innebär din roll konkret?
– Det handlar om hur vi paketerar och kommunicerar. Jag ska göra det så enkelt och så smidigt som möjligt. Jag ska minska problem och ha kontakt med skolor, ungdomslag, nya kontakter, Apberget (Djurgårdens barn-/ungdomsläktare). Det är svårt att räcka till. Jag är fokuserad på marknad och kommunikation med olika grupper. Det är spännande.
Under sina första månader har Johan Andersson dragit många lärdomar.
– Den största lärdomen är att man vill alltid hjälpa alla, men att det svåra är att det finns så otroligt mycket olika åsikter. Gör du A så blir vissa förbannade, gör du B blir andra förbannade. De flesta är väldigt positiva, men går aldrig att göra alla nöjda. Så man får uppleva frustration, men samtidigt är det jävligt roligt när man når målet. Jag är absolut inte varm i kläderna än, för det tar nog ytterligare ett tag. Men jag är varmare än jag var när jag började i alla fall.
Vad visste du egentligen om hur rollen skulle bli för dig när du började ditt uppdrag?
– Jag visste inte så mycket då. Men jag märkte direkt när jag kom in i föreningen att det är mycket mer att göra än man tror. Det kan vara så att man kommunicerar på Twitter, Facebook, Instagram inför en match, men det finns så mycket annat bakomliggande som ska fixas också. Vi håller på att sätta formerna nu.
Andersson ser det som en fördel att ha varit igång i några månader innan nästa säsong.
– Ja, det är bra att ha det i bagaget. Det ska bli intressant att se hur vi tar oss an säsongsupptakten. Vi ska jobba stenhårt och det finns mål med alla bitar. Men det krävs ett jävla jobb och vi ska bara borra ner huvudet.
Inför 2015 har Hammarby gått upp i allsvenskan, vilket ekonomiskt och publikmässigt välkomnas av Djurgården.
– Det höjer temperaturen med ytterligare ett derby. Så nu har vi två derbyn, matcherna mot Malmö och Göteborg, och premiären. Det finns mycket att bygga på nästa säsong. Vi har en spännande trupp, för den enda ordinarie som har lämnat är ju Simon Tibbling. Vi presterade väldigt bra förra säsongen och vann mycket matcher. Nu ska vi spetsa till allt med en ny forward, då kan det bli jävligt roligt. Vi har ett väldigt bra lagbygge. Det känns som att alla 08-klubbar överlag känner: “Nu är det dags”. Det är inte omöjligt att vi får se något liknande som i början av 2000-talet, med mycket publik och så vidare.
Hemmamatchen mot IFK Göteborg blev en publiksuccé för Djurgården 2014 och den, så väl som hemmamatchen mot Malmö FF, vill man nu bygga upp ännu större.
– Självklart, speciellt eftersom att det gått så bra mot Malmö. Det är klart att det blir en rolig match. Det finns en enorm potential och den ska vi försöka trycka ut under 2015. Vi har kört uppesittarkvällar inför matcher och kombinerat med mycket supporterhjälp kan det bli bra. Har du inte med dig supportrarna så kommer du aldrig att lyckas.
Hur är länken och kommunikationen med supportrarna?
– Det går upp och ner. Jag vet själv hur det är. Ibland är det bra och ibland är det mindre bra. Men jag tycker att det ser väldigt lovande ut.
Ni hade ganska låga publiksiffror under de sista hemmamatcherna under 2014. Vad är förklaringen?
– Det är väl ganska normalt när man känner att vi hade hugg på topplaceringarna och när vi fick lägena så gick vi på pumpen mot Åtvidaberg och Gefle. Det absolut viktigaste är att vi vinner hemmamatcherna. Vi blev bättre på den biten i år, för vi ska se till att publiken är glada när de går hem från hemmamatcherna. Men allsvenskan avgjordes ju med tre omgångar kvar och då kunde vi knappt varken gå upp eller ner i tabellen. Det är ofrånkomligt att det är segrar och poäng som avgör mycket. Det är ingen hemlighet.