Redan ett allsvenskt favoritmål – nu växer ”The beautiful game” i USA
FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
Efter många försök att etablera fotboll i USA växer sporten mer än någon annan och inte minst beror det på VM i Brasilien, rapporterar Mats Lundberg från Dallas och berättar om utvecklingen.
En av Seattle Sounders ägare är skådespelaren Drew Carey som här lämnar stadion efter Sounders 2-0-seger mot Portland. Inte mindre än 64 207 åskådare såg matchen.
Det finns en rad plusfaktorer.
Hur fotbollen, som ibland kallas ”The beautiful game”, etableras bland ungdomar, både tjejer och killar, dagens teknologi som internet och bredband som innebär att bilder och nyheter kan spridas snabbt och inte minst att företagen har upptäckt att här går det att nå bra marknadsföring och dessutom kom VM i Brasilien mycket lägligt.
Matchernas spelades på en tidpunkt som passade USA. Exempelvis såg nästan 25 miljoner amerikaner på USA-Portugal på ESPN.
Den snabbaste växande sporten
Faktum är att fotbollen är den snabbast växande sporten i USA.
USA är ett härligt land med många olika kulturer. Här om någonstans är det viktigt att människor från olika länder kan följa sina hemmanationer, favoritlag och favoritspelare via nätet.
Vid VM sände den spansktalande kanalen Univision över hela USA och visade alla VM’s gruppspelsmatcher gratis över Internet.
USA:s förbundskapten, tillika förre tyska skyttekungen Jürgen Klinsmann, betyder mycket för sporten. En karismatisk ledare som får mycket uppmärksamhet runt sig själv och landslaget. Han är gift med en amerikansk före detta modell, bor i Los Angeles, har två barn och sonen Jonathan, är målvakt och står på gränsen till det amerikanska U18-landslaget och har valt att spela collegefotboll för ”University of California at Berkley” .
Globalt amerikanskt lag
USA:s 23-mannatrupp för VM i Brasilien hade fem tyskamerikaner (oftast amerikanska militärer som har träffat tyska kvinnor), en mexikanamerikan, en colombianamerikan, en norskamerikan och en spelare med isländsk bakgrund VM gynnade amerikanarna. Det var avspark på tidpunkter som passade TV och all marknadsföring runt sporten.
Slutspelen för NHL och NBA hade dessutom avslutats i början och mitten pa juni. I NHL vann LA Kings med 4-1 i matcher över NY Rangers den 13 juni och i NBA vann San Antonio Spurs också med 4-1 i matcher över Miami Heat den 15 juni. Det innebar att enbart baseball konkurrerade om TV-utrymme. Baseball hade heller inte kommit längre än till första halvan av ligan, varje lag ska spela 162 grundspelsmatcher.
Den stora sportkanalen ESPN gjorde en dokumentär om USA’s förberedelser inför VM med en en-timmes introduktion av fem 30-minutersprogram varav de sista var från Brasilien.
MSL pågick samtidigt med VM
Alla VM-matcher visades direkt av antingen ESPN eller ABC som är en nationell kanal. Dessutom sändes en-två timmars sammanfattningar och analyser av matcherna.
Nästan 25 miljoner människor tittade på USA-Portugal på ESPN och spansktalande Univision, det är runt 10 miljoner mer än medeltalet för antalet tittare för senaste National Basketball Association (NBA) finalerna och and Major League Baseball’s (MLB’s) finalen (World Series).
Men den amerikanska fotbollsligan, Major League Soccer (MLS), pågick oavbrutet under VM, men den ses mer som ett komplement och hade snarast fördel av mästerskapen .
Google har publicerat data runt olika sportsökningar. Att VM i fotboll är störst är ingen överraskning, men att VM 2010 hade flera sökningar än London-OS och årets Tour de France visar populariteten.
Avtalet tre gånger större
I USA är engelska Premier League populärast med en ökning av 233 procent enligt Google. Samma språk, många nationaliteter och visning av all matcher direkt i TV eller via Internet har hjälpt till att öka intresset.
Den stora nationella kanalen NBC skrev 2013 ett tre-årskontrakt med Premier League för 1 750 miljarder kronor ($250M) för att visa alla matcher. Andra TV-kanaler visar Champions Leauge, FA-cupen, engelska ligacupen, italienska, spanska, tyska, franska, holländska ligor och cuper. Lägg också till spansktalande kanaler som visar matcher från Latinamerika samt de amerikanska ligorna ”National Women’s Soccer League (NWSL)” och ”Major Leauge Soccer (MLS)” samt cup- och collegematcher.
I maj skrev MLS och den kontrollerande enheten U.S. Soccer Federation (USF) ett åtta-årsavtal med ESPN, Fox Sports och Univision Deportes som uppskattas ge 630 miljoner kronor ($90M) årligen fram till 2022. Det är tre gånger större än det avtal som gäller i dag.
Mycket populär bland ungdomar
VM-matcherna kommer att ses på smartphones, plattor och datorer, enligt marknadsföretaget Ovum, som beräknar att det finns 5,9 miljarder skärmar i världen där man kan följa matcherna.
Fotbollen är också väldigt populär bland ungdomar. Det finns många orsaker men en av de stora är att det är möjligt att få stipendium och en bra universitetsutbildning för 350 000 kronor ($50,000) eller mer per år.
Det gäller speciellt tjejer. I USA gäller ”Title 9” som skrevs in som lag av president Nixon 1972 och som säger att det får inte finnas någon diskriminering baserat på kön för utbildningsprogram eller aktivitet med statligt stöd. Det innebär för ”College Sports” att lika många stipendier måste nå pojkar som tjejer. Varje stort college har amerikanska fotbollslag med 50-100 spelare och många skolor har fotboll för tjejer i sina idrottsprogram för att balansera och kunna möta ”Title 9”.
Den personen hade totalt fel
Fotboll är också en relativt billig sport jämfört med amerikansk fotboll, baseball, ishockey med flera.
Det här är plusfaktorer som har inneburit att ungdomsfotbollen har blivit väldigt stor. Här finns heltidsanställda tränare som ger privatlektioner för 700 kronor/timmen.
Framtiden för fotbollen i USA är väldigt ljus även om en person i USA försökte väcka uppmärksamhet genom och säga att ”ett ökat intresse för europeisk fotboll är ett bevis på att USA’s moral är på väg ner” utan att personen angav några som helst fakta. Såg att rapporterna också kom i svensk media vilket är tråkigt då det inte kan betraktas som annat än enskild händelse och inget annat.
26,5 miljoner såg VM-finalen
Faktum är att tränaren Jurgen Klinsmann nådde målet att ta USA till slutspel. CONCAF-regionen som USA tillhör fick tre av fyra lag till slutspelet – USA, Mexiko och Costa Rica, men inte Honduras.
ABC och Univision hade totalt 26.5 miljoner tittare i USA vid VM-finalen.
Damfotbollsligan gjorde ett nytt försök våren 2013 med åtta lag som spelar i ”National Women’s Soccer League (NWSL)”. Ligan fick ett nytt lag 2014 och har nu nio lag som spelar 24 matcher vardera före slutspelet. Publiksnittet under 2013 var 4 270, den högsta siffran var 17 619 vid mötet Portland-FC Kansas City den 4 augusti och lägsta siffran, 688 för New Jersey-Seattle den 14 april.
Ligan utökas varje år
Herrfotbollsligan ”Major Leauge Soccer (MLS)” skapades 1993 som en konsekvens av att USA fick vara värd för VM 1994. Ligan inleddes med tio lag 1996.
I dag medverkar 19 lag (16 i USA och tre i Canada) som spelar 34 matcher innan slutspelet. Ligan kommer att få två lag till 2015, ett lag till 2017 plus ytterligare ett lag väntar på Stadium-tillstånd i Miami. Det är där David Beckham är en av ägarna).
Åskådarsnittet ligger på 18 497 så här långt. Vid VM i Brasilien deltog 21 MLS-spelare, varav tio spelade för USA. Don Garber, som leder MLS, har sagt att målet är att vara en av de bästa fotbollsligorna i världen 2022. MLS skall då nämnas i samma sammanhang som ligorna i England, Spanien, Italien och Tyskland.
64 207 åskådare på derbyt
Förbeställningar på biljetter för MLS-laget FC Dallas sju återstående matcher har gått upp 45 procent efter VM jämfört med samma tidpunkt i fjol.
Klockan 19.30 lokal tid och fem timmar efter slutsignalen för VM-finalen, Tyskland-Argentina, spelade Seattle och Portland derby i MLS – med 64 207 åskådare och ändå direktsänder matchen i TV över hela USA på ESPN. Det kallas derby även om det är 278 km mellan Seattle och Portland. Seattle vann med 2-0.
Vem skulle inte vilja ha över 64 000 åskådare på en ligamatch fem timmar efter VM-finalen…
MATS LUNDBERG