Topptippade men svart får: ”Skyll inte på oss”
Kalmar drabbades hårt publikt i premiären – mot Häcken. I går nykomlingen Öster än värre. Trots sportsliga framgångar och en ny arena – genanta 3 903 åskådare. Gemensam nämnare? Häcken.
– Tråkigt. Vi vill ju ha mer folk men förmodligen beror det på Häcken. Det är nog det som är felet, skojar Östers Matteo Blomqvist-Zampi till FotbollDirekt.se.
Nykomling, en topplacering direkt och en ny toppmodern arena i ryggen.
Trots det gapar nya Myresjöhus arena till stora delar tom. I 2-0-segern mot en av guldfavoriterna Häcken kom bara 3 903 åskådare.
I premiären råkade Kalmar ut för en liknande publikflopp och försvarade sig bland annat med att Häcken inte är något publiklag. Nu gör fler smålänningar samma sak. Östers Matteo Blomqvist-Zampi är besviken men pekar hellre finger åt Häcken än egna publiken.
– Tråkigt. Vi vill ju ha mer folk men förmodligen beror det på Häcken. Det är nog det som är felet, säger Österspelaren till FotbollDirekt.se i en intervju som publiceras i kommande FD Weekend.
– Kalmar spelade ju också mot Häcken i premiären och då också lika dåligt med publik som vi hade nu.
Från Häcken-håll ler sportchefen Sonny Karlsson åt bilden av att vara ett svart får, så mycket outsider Häcken nu än är till guldtippade Elfsborg, MFF och AIK.
– Nej, men det här vill jag ju helst inte kommentera, bryter Sonny Karlsson av för FD.
– Titta på IFK Göteborg som hade 7 500 mot Syrianska. Det är ingen speciell siffra det heller med deras mått. Vad ska jag säga? Öster är väl en stad med 100 000 invånare?, så att skylla på oss. Haha, ja, det är ju lätt att göra.
Nu har Växjöborna även i övrigt varit svårflirtade. Trots 61 000 i tätorten och 85 000 i kommunen så ligger publiksnittet så här långt på 5 505 åskådare, och detta trots sportsliga framgångar med tredjeplatsen efter segern senast.
– Vi vet ju om att vi har en egen liten publik så då är det väl kanske inte så svårt att räkna ut att vi inte lockar så mycket mer på bortaplan men att skylla på oss? fortsätter Sonny Karlsson.
Är ni allsvenskans svarta får – på publikt vis?
– Vi vet precis ju vilka vi är och det är det vi jobbar utefter och utifrån det hur vi ska förstärka vårt varumärke. Ja, vi tillhör väl guldfavoriter för ganska många men vi har fortfarande en lång väg att vandra med vårt varumärke.
Med 30 procent större publik på era matcher – hade ditt jobb då också varit lika många procent roligare?
– Det tror jag inte…jag menar är det 30 procent roligare att jobba som i exempelvis AIK? Det kan nog lätt vara 30 procent jobbigare. Men sedan är det klart att vi vill ha mer publik än vad vi har, så missförstå mig inte.