• Publicerat 6 augusti, 2014
  • Skrivet av Gustav Gelin
  • 0 Kommentarer

Nu ska vi prata publik här igen.
Det görs ju det överallt inom Bajenland numera.
På sociala medier, forum, fikarum, krogar, ja t o m i gammelmedia snackas det oavbrutet om vilka magiskt mäktiga publiksiffror Hammarby har och hur unika vi är som drar så enormt mycket publik trots att vi bara ligger i Superettan.
Ibland kan det nästan kännas för mycket. Vissa bajare klagar sedan länge på allt tjat om publiksiffror. ”Hybris och Gnaget-fasoner”, låter det titt som tätt från gnällgubbarna.
Själv garvar jag bara. Det är ju såklart vansinnigt att gnälla på att vi supportrar slår oss lite för brösten och stoltserar med våra åskådarantal eller försöker hetsa fler att komma till matcherna.

För säga vad man vill, men det är ju faktiskt helt unikt att ett lag som gör sin femte raka säsong i en liga som kanske är runt 50-strecket på Europa-rankingen har högst publiksnitt i hela Norden.

***
Och till alla som vill poängtera att ”Bajen minsann spelar i Superettan och man vinner inga matcher med höga publiksiffror” eller helt enkelt att det är töntigt och meningslöst att snacka publik överhuvudtaget, så kanske det är läge att prata lite enkel ekonomi i stället.
Den vinst som Hammarby gör tack vare alla oss som fyller Nya Söderstadion match efter match är inte småpotatis direkt.
Det budgeterade publiksnittet i år är 13 400.
Vårt publiksnitt just nu, efter nio hemmamatcher, är 17 351. Fyra tusen personer extra per match, a 150 kronor vardera per biljett (vilket nog är ett rimligt snittpris) ger en vinst på mer än fem miljoner kronor över budget. Hittills i år.
Hyfsade pengar för en klubb som för bara ett par år sedan låg på gränsen till konkurs.

Fortsätter vi haussa matcherna och locka med oss ännu fler vänner, bekanta, släktingar, kolleger och grannar hela hösten så kan det bli väldigt stora pengar in till kassan.
Pengar som kan investeras i spelarvärvningar, värme på Årsta, bengalböter, träningsläger, mentala tränare eller vad som helst som styrelsen och årsmötet anser vara prioriterat i klubben.

Så fortsätt tjata, hetsa, twittra, facebooka, instagramma, forumdiskutera, ringa och tvinga dina nära och kära och alla andra! Ju mer folk pratar publik desto fler marginalsupportrar blir lockade av att komma! Folk föder folk.


***
Hur kommer det sig då att vi har så mycket publik?
Vad är hemligheten bakom att just Superettan-klubben Hammarby lyckas dra flera tusen fler åskådare än samtliga allsvenska, danska och norska toppklubbar?
Framförallt som vi för bara något år sen inte ens fyllde gamla Söderstadions cirka 12 000 platser.

Jag har några olika faktorer som jag tror ligger bakom:

1. Nya arenan.
Söderstadion var en fantastisk arena på många sätt och jag saknar den i hela mitt hjärta varenda dag. Men Söderstadion var alldeles för liten, för omodern och för dålig för att passa den bekväma publik som är vår verklighet i svensk fotboll 2014 (jag hatar att det skriva så, men försöker sakta men säkert acceptera att det är så det ser ut numera).
Det fanns kanske 8-9 000 platser som var hyfsade, långsidorna och den lilla västra familjeläktaren. Östra var under all kritik, med stålställningar och obefintligt tak (ej att förväxla med förhatligt tak över planen). Klacken var så gott som alltid slutsåld, liksom de flesta bra sittplatser på södra långsidan (som förvisso var på multna träbänkar).
På Nya Söderstadion har vi 30 000 riktigt bra åskådarplatser. Oavsett var du sitter eller står så har du en bra överblick över planen. Sponsorerna och sittplatsgubbarna får sina vadderade stolar, VIP-restauranger och hela baletten. Klackfolket kan välja mellan en grym kortsida och en ännu grymmare (ja, jag är partisk här) långsida – som tillsammans bildar en nästan dubbelt så stor klack som vi hade förr. Familjerna och barnen har hur mycket plats som helst på de övre kortsidorna, med egna aktiviteter och BUS-klubben med mera.
Alla som vill kan spontanköpa en biljett på telefonen en timme innan match och se fotbollen på precis det sätt man själv önskar – stå i klacken/sitta med hela familjen, glassa eller jobbarpolarna o s v. Dessutom för rimliga kostnader.
Och Hammarby har nu möjlighet att skapa olika erbjudanden till knattelag, skolor, organisationer eller företag i närområdet eller som är anknutna till föreningen på något sätt. Sånt där som den där antagonistklubben i Norrort har kunnat göra sedan Råsunda byggdes någon gång under mellankrigstiden.
Vi har kort sagt äntligen förutsättningarna och resurserna som krävs för att dra folk. Och fortfarande stor potential för att växa oss ännu större.
Då kommer vi till nästa faktor:

2. Framgång.
Medgångssupportrar finns över hela världen och där är väl inte ens Bajen något undantag.
Efter fyra mardrömsår i Superettan (och ett till innan dess i Allsvenskan) var det något som hände i den kollektiva grönvita folksjälen i höstas. I samma sekund som Nanne Bergstrand och Mats Jingblad presenterades som tränare respektive sportchef i Hammarby så tändes en hel fackla av hopp och förväntan bland tusentals supportrar.
Hoppet har funnits där många gånger förr, men skillnaden i år är att laget faktiskt har levererat på plan nu också.
Vi leder serien, vi gör mål i varenda match (japp, över 20 matcher i rad har Bajen gjort mål) och vi spelar rolig, bra fotboll. Det är kul att se Hammarby spela boll i år.
Folk som vanligtvis går på en eller två matcher om året har nu blivit frekventa stamgäster, andra som kanske aldrig sett en fotbollsmatch förut men lockats med av hajpen och hetsen hos bekanta kommer på besök och blir frälsta för evigt.

3. Supporterkraften
Sedan flera år tillbaka har supportergrupper och initiativ som Bajen Fans, Bajenland, Sudra Divizone, alla ultrasgrupperna och många många fler gjort ett enormt och outtröttligt arbete med att öka engagemanget och locka folk till matcherna. Kampanjer och initiativ som Grow Söderort, Forza3000, #InteUnder20000 och många andra har gjort ett stort jobb, men också alla de där Facebook-inläggen vareviga dag som tjatar om säsongskort och biljetter, alla privatpersoner som twittrar jämt och ständigt, alla tusentals affischer, klistermärken, sprayburkar och banderoller som förgyllt gator och torg i hela vårt land. Allt det där. Stort som smått. Tusen och åter tusen hammarbyiter som gemensamt har hjälpt till för att dra sitt strå till stacken och skapa detta.
Det är en vacker kraft.

***
Vi har passerat 17 000 sålda biljetter till söndagens toppmatch mot Giffarna redan nu, med fyra dygn kvar.
Om du mot förmodan inte har köpt biljett än, eller har någon polare, släkting eller granne som du kan dra med dig, så köp plåtar här nu på studs!

Passa på att se Hammarby Damfotboll på Kanalplan innan herrarna lirar på söndag också. Matchstart 15.00 mot Mallbacken. Fyll Kanalplan och skriv på namninsamlingen för att rusta upp den också!

***
Vi ses på söndag.
Forza Bajen!


Gustav Gelin


"Har skrikit mig hes på Söderstadion sen 1983. Ser Hammarby borta som hemma och är en obotlig romantiker. Anser att supportrar får sporten att leva och att en schysst glidtackling är det vackraste som finns."

Twitter: @gustavgelin
Mejl: gustav.gelin@fotbolldirekt.se