Det här får Bahoui och Segui att tända till: ”50 procent för våra fans”
I år firar allsvenskan 90 år, men det är ingen trött gamling som går mot ett 100-årsjubileum. Tvärtom. Allsvenskans intresseorganisation Svensk Elitfotboll siktar mot framtiden genom att försöka locka nya unga grupper till fotbollsläktarna – något bland annat AIK jobbar hårt med.
– Så kallad gaming och e-sport är kanske den starkast växande fritidssysselsättningen bland ungdomar idag. Det spelas och tävlas enormt mycket ute i landet och de festivaler som finns på det här området, exempelvis Dream Hack, samlar många tusen deltagare, säger Martin Rolinski på företaget Uncle Ned som är en av personerna bakom konceptet.
Svensk Elitfotboll satsar 2 miljoner på projektet, med hjälp av sina partners EA Sports, Svenska Spel och Quality Hotel i Nordic Choice-koncernen. Tanken är att det ska bli ett årligt återkommande evenemang som involverar alla klubbarna i allsvenskan.
Minst hälften spelar.
– Det här är en helt ny värld för oss. Men vi inser naturligtvis att måste synas också i den digitala världen för att driva fotbollsintresset bland de unga där, säger Madeleine Ödquist, projektledare på Svensk Elitfotboll.
Även Johan Segui, ordförande i AIK, är mycket positiv till satsningen som presenterats i spelutvecklingsföretaget EA:s lokaler på Södermalm i Stockholm. Samtidigt erbjöds spelare och supporters att förhandstesta det nya och uppgraderade fotbollsspelet FIFA 15.
– Jag tror att minst 50 procent av våra supportrar sysslar med gaming och digitala fotbollsspel. Det här är ett bra sätt att knyta till oss ungdomar i tidig ålder för att sedan kunna rekrytera talanger till lagen, säger Johan Segui.
Fansen närmare spelarna.
AIK:s stjärnforward, tillika landslagsman, Nabil Bahoui håller med sin ordförande:
– Fansen kommer att uppleva E-Svenskan som en bra grej för att komma närmare oss spelare och få chansen att representera sin klubb i finalen. Det blir en slags press det också, som fotboll på riktigt. Det är alltid press när du representerar AIK.
Kvalificeringen till finalen av E-Svenskan sker vid 16 tillfällen på alla allsvenska orter med start i Kalmar den 6 oktober och avslutning i Gävle den 30 oktober. Finalen avgörs i Stockholm i början av november. Det segrande laget vinner 50 000 kr – att användas till supporterklubbens verksamhet.