AIK-basen: “Kommer bli ett väldigt bra år ekonomiskt”
AIK har tappat i publik men kassakistan fylls ändå på rejält år 2014. Klubbens vd Thomas Edselius förklarar att man i stort sett redan nu vet vilket resultat man kommer göra. Och det är positiva tongångar:
– Det kommer att bli ett väldigt bra år för oss, rent ekonomiskt. Vi går inte ut med rena prognoser, men det är klart att det blir ett väldigt bra år finansiellt, säger Edselius till FotbollDirekt.se.
AIK hade ett rekordartat år i fjol publikmässigt – 18 900 blev hemmasnittet premiäråret på Friends. Ett snitt som i år har sjunkit till 16 250. Nu ska publikkampanjen UNLOCK90K räta upp siffrorna inför den allsvenska slutspurten.
90 000 biljetter på de återstående hemmamatcherna mot Halmstad, Malmö och Åtvidaberg ger ett högre hemmasnitt i fjol. I skrivande stund är närmare 59 000 biljetter sålda.
– Nu går vi in i slutspurten här och jag tycker att hettan är bra. Det känns som att våra supportrar har kommit in i kampanjen UNLOCK90K, så det känns ändå som att vi kan greja det. Vi har i princip nått 60 000 och skulle man slå ut det på det matcherna blir det ju 20 000 sålda biljetter, vilket är roligt. Men det finns tid att köpa biljetter fortfarande och jag tycker att det är kul. Det är bra buzz, ett bra surr, säger Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.
UNLOCK90K-kampanjen “låser upp” olika händelser och event varefter biljettförsäljningen når över en viss nivå. Vid 62 000 biljetter tvingas Thomas Edselius svida om till hockeyutrustning och motta slagskott på en träning med AIK:s hockey-lag.
Börjar du bli nervös inför hockey-träningen som målvakt?
– Det kommer att hända på tisdag i nästa vecka. Man får ta lite blåmärken för AIK. Det är det värt. Men det ska inte bli så farligt.
Är du missnöjd med publiksiffrorna i stort i år?
– Jag tror som sagt att vi kan nå 90 000. Det innebär i sådana fall att vi kommer över förra årets publiksnitt och det är ju själva triggern med kampanjen. Vi hade några speciella matcher förra året som vi inte riktigt haft i år, vilket gör att om vi skulle nå 90 000 när vi summerar säsongen, då är jag klart nöjd.
Oavsett utgången av UNLOCK90K så ser 2014 ut att bli ett starkt AIK-år ekonomiskt. I sommar har klubben sålt Eero Markkanen och Robin Quaison till utländska klubbar till mångmiljonbelopp.
Årets ekonomiska resultat, vad vet ni om det?
– Det kan man förutspå ganska bra nu, i och med att transferfönstret är stängt. Vi har en ganska bra koll ekonomiskt framöver. Det kommer att bli ett väldigt bra år för oss, rent ekonomiskt. Vi går inte ut med rena prognoser, men det är klart att det blir ett väldigt bra år finansiellt.
Hur känns det efter förra årets tråkiga resultat?
– Det är klart att det känns bra. Det är väldigt viktigt och det är bra att ha en finansiell bas att så på. Då har du större möjligheter att till exempel säga ja eller nej till spelaraffärer både in och ut. Det blir en helt annan förhandlingsfrihet och därmed får vi också en helt annan stabilitet.
Hur mycket beror resultatet på de spelarförsäljningar som ni har gjort?
– Om man ser till det det vi kallar för driften så är det något vi känner blir bättre och bättre ju mer vi kommer in i vår nya arena. Vi börjar se till att intäkter och kostnader går ihop, men visst har vi haft hjälp av spelarförsäljningar i år.
Ni har tagit steg framåt kring driften i år?
– Jag kan inte nämna några siffror, men absolut börjar vi göra det, säger Edselius och understryker:
– Jag vill poängtera att man aldrig kan förlita sig på spelarförsäljningar. Man kan inte bygga ekonomin på det. Det viktiga är att driften går plus minus noll, minimum. Då känner du en helt annan trygghet. Men det är tufft i svenska klubbar. Jag vet inte om det är någon som gör det.
Anton Zetterman – Martin Petersson