Från kris till succé i Kalmar – publik-knäcker både AIK och MFF
I fjol såg det riktigt mörkt ut – ett publiksnitt långt under budget och Kalmar FF såg ingen annan utväg än att satsa rejält för att vända trenden. Nu är KFF plötsligt allsvenskans publikraket nummer ett – allt medan storlagen tappar.
– Det är fantastiskt bra siffror vi har nu mot för i fjol, säger KFF:s marknadschef Per Rosenqvist till FotbollDirekt.se.
Det var krisläge i fjol för Kalmar FF – redan under hösten konstaterades att de vikande publiksiffrorna skulle bidra till ett rejält minusresultat, och man gick också 5,9 miljoner back i fjol. Publiksnittet landade på 5 771, när man budgeterat med 7 000.
Men det var då. Nu blåser helt andra vindar kring KFF. Den gångna helgen satte man nytt publikrekord hemma mot Malmö FF (11 911).
Snittet för i år hittills är drygt 1 400 personer upp – 7 204 åskådare, en 20-procentig ökning. Mest i hela allsvenskan bortsett från nykomlingarna Örebro SK och Falkenberg.
Det enda av de större publiklagen som kan visa siffror i närheten är Djurgården (14 364 mot 12 475 och 13,1 procent upp). Fyra av de andra på fjolårets topp 5 (AIK, Malmö FF, IFK Göteborg och Helsingborg) har tappat.
– Det är fantastiskt bra siffror vi har nu mot för i fjol. Vi har jobbat väldigt hårt med publikrekryteringen. Det plus att laget är med i den absoluta toppen, då blir det alltid lite medvind, allt blir enklare, säger KFF:s marknadschef Per Rosenqvist till FotbollDirekt.se.
Ja, en förklaring givetvis att Kalmar nu är med i den absoluta toppstriden, fyra i tabellen med bara en poäng upp till andraplatsen. Men man har även gjort stora kraftansträngningar för att vända den trista trenden.
– Vi bestämde oss inför säsongen att vi skulle ta krafttag. Vi har anställt ytterligare en person på marknadsavdelningen, en som kommer från eventsidan och är tydligt inriktad på publiken. Så det är en investering. Sedan är vi ute mycket mer än tidigare och träffar potentiella besökare, berättar KFF:s marknadschef och fortsätter:
– Inför MFF-matchen senast så hade ett event om dagen, var runt på stan, på stränderna… vi var där folk fanns, vi gav semestertips till alla besökare från Öland. Inför matchen mot Mjällby innan dess var vi nere i Sölvesborg på Killebom-festivalen där och hade event, vid stod bredvid Mjällby på festivalen vilket säkert förvånade många, att vi stod jämte bortalaget.
Rosenqvist berättar vidare om andra förändringar mot för tidigare:
– Vi är också betydligt mer aktiva på sociala medier, folk kan se att vi är ute mycket där och det skapar ett surr kring laget. Där har vi gjort en tydligare satsning än tidigare.
– Spelarna har också varit betydligt mer inblandade än tidigare. Vi hade vad vi kallar Säsongskortskampen inför säsongen, där spelarna delades upp i två lag och tävlade om att ringa sälja säsongskort till fansen. Förlorande lag fick bjuda på middag och lagfest. Det är ju vinnarskallar allihopa, och när tävlingsmomentet kommer in så blir de motiverade. De vill ju också spela inför mer publik så det är en morot för dem.
Det måste finnas vissa förväntningar på att det ska synas i publiksiffrorna när man gör en sådan tydlig satsning?
– Det är så klart förknippat med kostnader, och ekonomin är tuff i många klubbar. Man slåss med näbbar och klor, och den här biten får ofta stå tillbaka när man budgeterar. Men efter fjolåret så gick vi in och sa att vi skulle göra ett försök, vi lade fokus på att öka publiken, och vi kom fram till att vi skulle göra den investeringen inför den här säsongen.
Med sådana sportsliga framgångar som ni haft den här säsongen, hur lätt eller svårt är det att mäta hur mycket en sådan här satsning bidragit?
– Det är förstås jättesvårt, vi har fortfarande inte gjort någon utvärdering, den kommer efter säsongen. Men snittet har ju stigit betänkligt och vi märker av att vi får väldigt positiv respons, både via sociala medier och när vi är ute bland folk.
Hade snittet fortsatt sjunka så…
– … då hade man varit riktigt orolig förstås, och fått fundera över vad man gjort. Nu är det som sagt positivt och vi är säkra på att den här satsningen har bidragit.
Det finns dock flera förklaringar. Om sommarmånaderna är tuffa för många klubbar när det gäller att locka publik så har Kalmar traditionellt haft det tvärtom. Med en stor turisttillströmning under sommaren så har man ofta kunnat locka extra mycket folk då. I fjol tappade man den effekten.
– Arenan var ju stängd i sex veckor för dam-EM just under den perioden i fjol. Så det påverkade negativt. Det här är ett av de turisttätaste områdena i Sverige, och vi har vår bästa tid publikt just då.
– Men vi ligger på 14-15 procent av kommunens invånartotal, och det får man se som positivt. Någonstans finns det en begränsning för hur många man kan nå. Vi räknar på ett område i en radie på 45 minuters restid från Kalmar. Då har vi 60 000-70 000 personer som potentiella besökare. Jämför det med AIK, Djurgården och Hammarby… ja, alla storstadslagen egentligen. På det sättet är det väldigt bra.
Fortsätter det gå bra sportsligt in på hösten så finns förstås möjligheten att öka publiksnittet ytterligare – dessutom har man två av de största hemmamatcherna kvar, Djurgården i september och AIK i sista omgången. Som även kan vara en match om guldet.
– Det är förstås ett drömscenario, men det är långt dit. Men givetvis är det ett stort plus överhuvudtaget inför hösten att vi har två sådana matcher kvar.