Foto: BIldbyrån

Helsingborgs IF drog 11 455 åskådare i hemmapremiären mot IFK Norrköping. I kväll väntar Hammarby hemma på Olympia och ny storpublik på gång – men HIF:s klubbdirektör Joel Sandborg tonar ned vikten av ett högt publiksnitt.
– Vi har valt att inte svara på frågor om vad vi har för målsättning gällande publiksnitt. I stället har vi ett intäktsmål per match, säger Sandborg till Kvällsposten.

Helsingborgs IF hade 8 013 åskådare i publiksnitt i fjol – klart bäst i superettan. I år i allsvenskan kan det bli än högre. I premiären mot Norrköping var det 11 455 åskådare och i kväll väntar Hammarby i årets andra hemmamatch för HIF.

Det kan bli något liknande som premiärsiffran i kväll tror HIF:s klubbdirektör Joel Sandborg. Han hoppas dock att samma match inom några kommer vara helt slutsåld:

– Nej, men säg 11 000 då. Det känns som en rimlig siffra i en sån match. När du ringer mig några dagar före samma match om tre år så hoppas jag att jag inte behöver gissa. Då hoppas jag kunna säga att det blir 16 000 och att det är slutsålt sedan länge, säger Sandborg till Kvällsposten.

Vad HIF har för målsättning för publiksnitt? Har man någon så vill man inte delge den – viktigare att få in ´bra med intäkter på publiken säger Sandborg.

– Vi har valt att inte svara på frågor om vad vi har för målsättning gällande publiksnitt. I stället har vi ett intäktsmål per match.

– Om vi har ett mål på 10 000 åskådare, får 11 000 till Olympia men ändå bommar vårt intäktsmål så betyder det förmodligen att vi skänkt bort eller reat ut alldeles för många biljetter och så kan vi inte ha det.

Sandborg lyfter också fram en annan anledning till att inte komma med för många erbjudanden.

– Vi har närmare 4000 personer som köpt årskort och lagt en stor summa på det. Det hade inte sett bra ut om de hela tiden fick erbjudanden om billigare biljetter, eller till och med gratis.