• Publicerat 20 januari
  • Skrivet av Redaktionen
  • 0 Kommentarer

Hammarby har vunnit allsvenskans publikliga varje år sedan återkomsten till allsvenskan 2015 – och nu siktar de grönvita mot nytt rekord vad gäller sålda säsongsbiljetter.

2015 var året då Hammarby gjorde comeback i allsvenskan efter fem långa säsonger i superettan. Två raka elfteplaceringar följdes upp av en niondeplats 2017. Trots detta vann Bajen publikligan samtliga dessa tre år.

I fjol, då Hammarby steppade upp ordentligt sportsligt och faktiskt länge toppade serien, var inget undantag. Bajen lockade flest åskådare till sina hemmamatcher – även om AIK på slutet var riktigt nära att gå om sin antagonist efter att de lockat 50 000 åskådare två gånger under hösten till Friends Arena.

Även 2019 ser ut att bli ett starkt publikår för Bajen. För Fotboll Sthlm konstaterar klubbens biljettansvarige Josefine Gasslander att läget ser ljust ut.

– Vi har 9 271 sålda årskort i detta nu med knappt två veckor kvar av förnyelseperioden. Sista dagen att förnya säsongkorten är 31 januari.

Fotboll Sthlm: Hur ligger ni till jämfört med i fjol?
– Förra året med två veckor kvar av förnyelseperioden hade vi sålt cirka 6 500. Skillnaden detta år är att nyförsäljningen av klacksektioner är släppta. Så var det inte förra året men det ser absolut bra ut för oss.

Hammarbys tak för säsongskortsförsäljningen är uppsatt till 16 000 biljetter – och Gasslander förklarar att målet är att sälja helt slut.

Allsvenskan inleds 31 mars – Hammarby spelar dagen därpå borta mot Elfsborg. Första hemmamatchen för Bajen är mot Kalmar 7 april.