• Publicerat 10 november
  • Skrivet av Redaktionen
  • 0 Kommentarer

I fredags nåddes vi av beskedet att Malmö FF:s klubbikon Markus Rosenberg förlänger kontraktet till och med 2019. Kontraktsförlängningen föranleddes av en teaser som byggde upp förväntningar på sociala medier – en trailerfilm där det hintades kraftigt om en fortsättning för MFF-supportrarnas hjälte.
– Sociala medier har blivit en alltmer viktig plattform, säger MFF:s kommunikationschef Peter Åhlander till FotbollDirekt.se.

Fenomenet med spelarpresentationer i sociala medier har de senaste åren bjudit på både det ena och det andra – vi har kunnat se allt från konstiga videos till spelare som kommit fram bakom moln i en glaskupol.

I Sverige har vi så smått börjat anamma det som många av de största europeiska klubbarna bygger upp kring nyförvärv och o kontraktsförlängningarna. Malmö FF har tagit en tätposition i Sverige sportsligt och ekonomiskt med hjälp av alla sina Champions League-miljoner. Kanske håller man också på att skaffa sig ett övertag gentemot sina konkurrenter i sociala medier-världen?

MFF:s kommunikationschef Peter Åhlander berättar här mer om spelet bakom trailern, men även hur man jobbar rent allmänt för att vara ett steg före på sociala medier.
– I dag har vi en helt annan möjlighet att nå ut till våra supportrar med hjälp av sociala medier, det har blivit en viktig plattform för klubben, säger Åhlander till FotbollDirekt.se.

Åhlander säger att MFF jobbar med ganska enkla knep, det viktigaste är att få till en bra teaser, en krok som läggs ut en till två timmar innan själva nyheten för att få supportrarna på helspänn så att det blir ett buzz kring nyheten.
– Jag är inte ensam här, vi är några personer som jobbar med dessa frågor. I det här fallet har det funnits ett filmteam som följt Rosenberg under hela året för att kunna ge en bild av hans tid i klubben. Nu blev det ju som tur är för Malmö och Allsvenskan ett år till med Rosenberg och inte ett avsked redan i år.

– När det blev klart kom idén upp att ”baka” ihop dokumentär som filmteamet håller på med med förlängningen av kontraktet i teasern.

Har ni haft några influenser, några andra ni sneglat på när ni valde att paketera det på det här sättet?
– Nej, det kan jag inte säga. Men det är klart man har koll på vad andra klubbar gör. Det viktigaste är ändå att man inte försöker kopiera någon utan att man gör det på sitt eget sätt och med en koppling till spelaren, i detta fall Rosenberg.

Om vad som nu kommer hända med allt material som man spelat in i samband med dokumentären, så förklarar Åhlander:
– Vi kommer fortsätta filmandet för dokumentären. Den första delen av filmen, alltså den del som spelats in i år kommer att paketeras ihop med det som redan filmats.

PEDER VENSETH