Foto: Bildbyrån

AIK väljer ett nytt grepp: Rekordtidig start för förnyelse av årskort inför 2019. Redan den 24 september kunde de som har årskort i år förnya:
– Vi följer den plan vi stakat ut. Vi valde att starta rekordtidigt, i fjol började vi med förnyelser i november, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.

AIK valde att starta förnyelser av årskort redan den 24 september, långt tidigare än man gjort tidigare år. Målsättningen inför nästa säsong är att sälja mycket fler årskort, AIK sälja flest årskort i Sverige. Försäljningen har rullat i snart en månad:

– Vi följer den plan vi stakat ut. Vi valde att starta rekordtidigt, i fjol började vi med förnyelser i november. Ett av de stora syftena med att lägga förnyelsen så tidigt är att vi ska få mer tid på oss att sälja till nya årskortsinnehavare. Då måste vi ha kommit en viss bit på väg med förnyelserna för att det ska vara värt det, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.s.

– Och det märker vi, att vi håller den takt som vi planerat för. När vi kommer fram till den 19 november då vi stänger förnyelseperioden, då ska minst lika många ha förnyat som när vi stängde förnyelseperioden i år, dvs 24 januari.

Att AIK har medvind och är nära sitt första SM-guld sedan 2009 är inget som i teorin talar för att fler förnyar extra tidigt, tror Fredrik Söderberg.

– Jag tror nästan tvärtom faktiskt. För det är svårare att nå ut med kommunikationen kring det här just nu, i och med det är så mycket annat kring AIK. Det är större brus nu, det är väldigt mycket som händer kring AIK den här hösten.

– Så på sätt så är jag än mer nöjd med att vi lyckats sälja så bra som vi har gjort.

Har det funnits morötter för de som valt att förnya tidigt, utöver att man vill säkra upp samma plats som man haft i år? 

– Nej, vi har valt att inte göra så, vi vill hålla det så rent som möjligt. Hela vårt årskortskoncept bygger på att man som innehavare visar en stark lojalitet gentemot AIK.

– Sedan är vissa årskort onumrerade, de har vi räknat med ska sälja i en lägre takt än de numrerade. Men de har faktiskt sålt bättre procentuellt sett, till exempel de på norra ståplats och familjeläktaren.

Hur många som har förnyat sitt årskort sedan starten i september är man dock än så länge hemlighetsfulla med:

– Vi väljer att vänta med det tills vi har en total att kommunicera. Vi kommer ha en stor informationsträff i november där vi kommunicerar allting; försäljningen, vår målsättning och även en del kring kampanjer inför årskorten nästa år. Exakt när och var den här träffen blir, det kommer vi gå ut med snart.