Foto: Bildbyrån

AIK jagar guld och satsar på sammanlagt minst 100 000 åskådare i de avslutande hemmamatcherna. Chansen finns att gå om Hammarby i publikligan – samtidigt mobiliserar nu Bajen för att nå fullsatt i sina avslutningsmatcher där Kennedy ska hyllas. Över 20 000 biljetter sålda till matcherna mot Kalmar och Häcken.

Derbyt mellan AIK och Hammarby drog över 49 000 åskådare. Något som gjorde att AIK:s hemmasnitt steg från 18 511 till 21 054.

Nu återstår tre hemmamatcher för AIK: Örebro (nu på söndag), Malmö FF (29 oktober) och Gif Sundsvall (4 november). En kampanj har sjösatts för att nå över sammanlagt 100 000 åskådare i de tre matcherna. AIK har också fått utökad kapacitet på ståplats, från 4 000 till 5 000 åskådare. Och nu vill man slå Hammarby i publikligan.

– Det är absolut det vi satsar på. Vi har en kampanj för att nå totalt 100 000 åskådare till de sista hemmamatcherna och har kommit längre än halvvägs i nuläget. Vi har goda förhoppningar, säger han till Sportbladet., sade AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till Sportbladet nyligen.

100 000 i de avslutande hemmamatcherna för AIK och man kommer upp i totalt 352 665 åskådare och ett hemmasnitt på 23 510 åskådare. I nuläget är 53 717 biljetter sålda till de tre matcherna, enligt AIK:s hemsida.

Hammarby har å sin sida har just nu 22 916 i hemmasnitt. Bajen bara två hemmamatcher kvar: Kalmar (28 oktober) och sedan Häcken den 4 november. Matcher där klubbikonen Kennedy Bakircioglu ska hyllas och tackas av.

Med en kapacitet på 30 500 åskådare i de avslutande matcherna och fullsatt arena mot Kalmar och Häcken, så kan Bajen nå ett hemmasnitt på 23 927 åskådare.

I nuläget är 20 474 biljetter sålda till Kalmarmatchen om drygt tre veckor och till avslutningen mot Häcken om en månad ä 20 872 biljetter sålda – Bajen har sålt över 20 000 sålda biljetter i 66 matcher i rad, totalt 4,5 säsonger.