Allsvensk seriefinal. 49 000 åskådare. Skyhögt intresse och en av de publikt största allsvenska matcherna någonsin väntar. Med det är intäkterna för AIK där efter. Enligt vad FD erfar kan AIK dra in uppemot 8 000 000 på söndagens derby.

Det är ett Stockholmsderby som är sålt till sista plats. 49 000 låter som en internationell stormatch och det är det ju åtminstone i inramning.

Och AIK kan jubla. Och det stort.
Inte nog med att man kan gå loss i toppen och på allvar närma första SM-guldet sedan 2009 – stora miljonintäkter väntar bara genom detta derby.
FotbollDirekt har nu ekonomiskt tittat på vad ett utsålt Friends handlar om.
Sett till 49 000 åskådare (10 000 årskort), så handlar uppskattningsvis ett genomsnittspris om cirka 300 kronor per biljett, inklusive logeplatser.

Mat och restaurang-verksamhet bidrar förstås också till fina siffrorna. Här har vi haft svårt att få fram siffror – men enligt bedömare FD varit i kontakt med så ska ett totalt brutto för en sådan här match ligga kring 15 000 000-16 000 000.

Men ett så här stort evenemang medför också så klart stora kostnader, bland annat planhyran som är rörlig men som bör landa någonstans kring 1,5 – 2 miljoner kronor. Ju fler åskådare desto större procentdel till arenabolaget.

Totalt sett kring avräkning ska man utgå från att cirka 45-50 procent försvinner från bruttointäkten.

I slutänden så handlar ett utsålt Friends på det här viset om ett netto, efter skatter och överhuvudtaget kostnader för allt ett sådant här stort event medför, om cirka 7 000 000 -8 000 000. Tänk om allsvenska fotbollen hade haft fler av sådana här matcher. Det är inte svårt att förstå vilka förutsättningar sådana här matcher ger internationella klubbar som konstant har publiksiffran på denna nivå.