• Publicerat 25 april
  • Skrivet av Redaktionen
  • 0 Kommentarer
Foto: Bildbyrån

DHL är ny presentationspartner till allsvenskan inför denna säsong. Kvällsposten avslöjar att Malmö FF cashar in mest på avtalet.
– De tre-fyra högst rankade lagen får en högre andel, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist till tidningen. 

Inför årets allsvenska säsong klev DHL in som ny presentationspartner till allsvenskan. Det skrevs att allsvenskan skulle kunna komma att byta namn, men så blev det inte.

Nu avslöjar Kvällsposten att de allsvenska klubbarna får dela på 20 miljoner kronor per år tack vare avtalet – och att Malmö FF får störst del av kakan. Enligt tidningen är kontraktet skrivit på tre år. Kvällsposten skriver att MFF får omkring två miljoner kronor under det första året.

– Modellen ligger så. Det tog väl två år att förhandla fram mellan föreningarna. Det är klubbarna själva som bestämmer hur pengarna ska fördelas, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist till Kvällsposten och fortsätter:

– Det finns en miniminivå som alla får, till exempel även en nykomling i allsvenskan. De får då en 16:e plats på sin rankning om de har spelat tidigare i superettan och precis gått upp till allsvenskan. Det gör de per naturligt då som 16:de lag. Då har man minst en viss procentsumma av pengarna medan de lag i toppen som typ Malmö FF och AIK, får en betydligt högre peng. De tre-fyra högst rankade lagen får en högre andel.

LÄS OCKSÅ: SPÄNNANDE MFF-NAMNET OM ”RAKETEN”