Foto: Bildbyrån

Gif Sundsvall är ekonomiskt pressade – men nu har Giffarna klart med ny namnsponsor till klubbens arena. NP3 Arena kommer den heta, för minst tre år framåt.
– Det är klart att det här är viktigt för oss, säger Sundsvalls marknadschef Peter Nyh till FotbollDirekt.se. 

Gif Sundsvalls avtal med arenasponsorn Norrporten gick ut 2017, och arenan återgick till det ursprungliga namnet Idrottsparken.

Nu är det dock slut med det – ekonomiskt pressade Giffarna riskerar att missa elitlicensen 2019, och ett välbehövligt tillskott kommer nu in när man skrivit avtal med fastighetsbolaget NP3. Sundsvalls hemmaarena heter numera NP3 Arena, och ska så göra för tre minst år framåt.

Sundsvalls marknadschef Peter Nyh, som började på jobbet hos Giffarna i oktober, har haft det som en huvuduppgift att hitta en ny namnsponsor.

– Det här har varit en viktig del och arbetsuppgift för mig, och naturligtvis resten av föreningen också, säger Nyh till FotbollDirekt.se.

Han vill inte gå in på hur betydelsefullt det här avtalet är för Giffarna ekonomiskt, givet hur ekonomin ser ut nu.

– Vi nämner inga summor. Vi vill inte kommentera det ekonomiska alls. Det är en överenskommelse vi har med vår partner. Framför allt är det viktigt att vi har en långsiktig partner, jätteviktigt för oss. Men jag är jättenöjd. Utan att prata storlek av den ekonomiska kakan så är det klart att det är viktigt.

Namnsponsorer generellt brukar väcka känslor inte minst hos supportrarna. Men det är inget som spelar stor roll här – förståelsen hos folk runt klubben är stor, tror Nyh.

– Utan att veta, så har jag svårt att se att någon tycker det är negativt på något sätt. Utan det hoppas och tror jag att alla tycker, att det här är bra för klubben.