Foto: Bildbyrån

Det har hänt igen – ett utländskt media har besökt ett derby i Stockholmsområdet och hänförts av stämningen. AIK-Djurgården i söndags får Soccerbible att ta till stora ord – om AIK. 

Soccerbible besökte AIK-Djurgården på Friends Arena i söndags, och resultatet är en stor hyllning till Tvillingderbyt och framför allt AIK blir fullkomligt kärleksbombat.

”Scandinavia’s biggest rivalry. A bucket list fixture of pure intensity. Stockholm is a hidden hotbed of cultured football, and AIK are a fresh-thinking club doing it right in every sense”, skriver man.

Soccerbibles skribent tycker att Gnaget är en förebild för Premier League-klubbar, där Han som så många andra upplever att den stämning som fanns på läktarna i England förr i tiden nu är ett minne blott.

”Inside the stadium everything about AIK on match day should trigger envy in any supporter of the Premier League. Beers on the standing terraces, controlled pyrotechnics and tifos, cheap ticket prices for kids, and what does all this generate? An immense cauldron of noise and passion”.

Han uppmanar också representanter för Englands högstaliga att åka till Sverige för att titta på de svartgula och hur en match på Friends Arena arrangeras.

”Officials of Premier League clubs should take one visit to AIK. To see that forced singing sections, ridiculously over-priced tickets and over the top safety rules are sucking the life out of English football. AIK have a recipe for enjoyment, they prioritise putting the fun into match day, and the next-generation of supporters look after themselves”.

Artikeln ägnar nästan all uppmärksamhet åt hemmalaget i söndagens derby, dvs AIK. Så gott som alla bilder i artikeln har AIK-motiv. Soccerbible gör ingen hemlighet av att man skriver om fotboll men även det livsstilen runt sporten, ”fashion”-delen av sporten med tröjor och skor. Och en förklaring till tokhyllningen finns kanske i ett avsnitt längst ned i artikeln, där man oblygt framför vilka som dräktsponsrar AIK i år:

”AIK are a club massively on-point right now. A club that embraces the finer details of supporting a football team. Together with Nike they’ve created limited edition home and away shirts, and given their fans the strongest and sharpest of identities. This is real football, by a real club, with real people listening and delivering for their community and supporters, not customers”.