Foto: Bildbyrån

Hammarby har släppt sin årsredovisning – större intäkter från spelarförsäljningar än på många år, men en sak kvarstår: Publiken är fortsatt klubbens stora intäktskälla. Över 40 procent av intäkterna, och ännu mer publikintäkter finns inbakade i årsredovisningen:
– Vi håller oss på samma nivå som i fjol. Vi landade ganska precis på budget vad gäller biljettintäkter, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.

Hammarby har årsmöte nästa tisdag den 13 mars. I går, en vecka innan årsmötet, så släpptes årsredovisningen för 2017. Där framgår bland annat att Hammarby landar på ett blygsamt plus, 330 000 kronor.

Nettoomsättningen var 124 miljoner kronor (124 166 000), och drygt tolv miljoner av dessa kommer från spelarförsäljningar. Bajen sålde Erik Israelsson (till holländska PEC Zwolle) och Joseph Aidoo (till belgiska Genk) under fjolåret, något som sammanlagt gav 12 430 000 kronor. En kraftig ökning jämfört med 2016, då bara 758 000 kronor kom från spelarförsäljningar.

Men det är fortfarande publiken som är den stora stöttepelaren för Hammarby ekonomiskt. Drygt 51 miljoner kronor, 51 177 000, kommer från matchintäkter, dvs biljettintäkter. Något lägre än 2016 (51 923 000). Publiksnittet på hemmaplan i fjol var 22 137, säsongen 2016 var snittet 22 885.

Jämfört med exempelvis Djurgården, som man delar Tele2 Arena med, så är Hammarbys publikintäkter en klart större del av den totala intäktskakan. Djurgården släppte också sin årsredovisning i går, och den visar att Djurgården (koncern) hade 38,6 miljoner (38 644 784) kronor i publikintäkter. Medan intäkter från spelartransfers uppgick till nästan lika mycket: 34 667 691 kronor för försäljningen av Michael Olunga.

Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson konstaterar att man hamnade där man förväntat sig vad gäller intäkter för 2017:

– Det blev drygt 50 miljoner ja. Vi landade ganska precis på budget vad gäller biljettintäkter. Vi budgeterade med något mindre än 2016, så det stämde ganska bra, säger Nilsson till FotbollDirekt.se.

Dryg 41 procent av intäkterna är matchintäkter, men ännu mer pengar tillkommer från matchdagarna – i årsredovisningen så står posten ”Marknadsaktiviteter” för den näst största intäktsposten: 30 742 000 kronor. Inbakat där finns även sponsorbiljetter.

– Definitionen matchdagsintäker/biljettintäkter, man jobbar lite olika i olika klubbar hur man redovisar de intäkterna i årsredovisningen. Vi jobbar så att i biljettintäkter så räknar vi bara privata säsongskort och lösbiljetter. Medan våra partners och sponsorer som köper biljetter, de räknas som marknads- och sponsorintäkter.

Under posten ”Marknadsaktiviteter”?

– Ja precis. Så här gör man inte i alla klubbar, många sätter ihop privatbiljetter och sponsorsbiljetter i sin årsredovisning. Malmö gör så till exempel. Då kan det se ut som att de har höga biljettpriser om man tittar på snitt, eftersom de har lägre snitt än oss. Men det är bara olika sätt att redovisa på.

– Marknadsaktiviteter innefattar även sponsorer i övrigt. Och den stora intäktsdelen där är definitivt rättigheter och exponering. Men en betydande del är också biljettintäkter på sponsorsidan.

Hur mycket? 

– Vi har mellan 1 000 och 1 500 marknadsbiljetter per hemmamatch. Men det blir snabbt komplext att räkna på, för då ingår VIP-intäkter, man ska få mat, man har fler bekvämligheter i övrigt som kostar extra. Så det blir svårt att räkna fram exakt vad som ska ingå i biljettintäkter.

– Vi separerar det så här, det kan man göra på olika sätt i sin årsredovisning. Så länge vi själva har koll på vad som kommer in i publikintäkter från matcherna så spelar det ingen roll. Vi från biljettsidan har en separat budget för biljetter och så har marknadssidan en separat budget för rättigheter och exponering.

Hammarby kan räkna med fortsatt stora intäkter på publiksidan. I nuläget är drygt 13 300 säsongskort för 2018 sålda.