AIK kallade till presskonferens, mitt under den allsvenska upptaktsträffen. En ”historisk förändring” skulle presenteras. Nu står det klart att AIK:s tröjsponsor Åbro gör sitt sista år med klubben – och upplåter tröjplatsen till Hjärt-Lungfonden.  

2017 blir Åbros sista år som huvudsponsor. Det stod klart efter en presskonferens. 1994 inleddes samarbetet, och det här blir sista säsongen. Åbro har valt att upplåta sin plats på AIK-tröjans bröst till ett gott ändamål, och AIK:s val föll på Hjärt-Lungfonden. Ett val man gjort med anledning av Ivan Turinas bortgång i maj 2013, då målvakten dog i sviterna av ett hjärtfel.

– Vi är stolta över att ett och samma företag valt att vara huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år och när man lämnar över den stafettpinnen till nästa år så gör man det på ett sätt som berör oss alla. Vi ser fram mot att förvalta det förtroendet och samla in så mycket pengar som möjligt till forskningen, säger Mikael Ahlerup till AIK:s hemsida.

– För snart fyra år sedan skakades AIK Fotboll av en händelse som tyvärr blir allt vanligare. För att vända den utvecklingen behövs mer pengar till hjärtforskningen, något som vi hoppas kunna åstadkomma i och med den här möjligheten, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.