Bör de allsvenska klubbar som drar mest publik också få mest tv-pengar? Enligt det nuvarande tv-avtalet fördelas pengar utifrån sportsliga resultat, men det går att ändra. AIK:s sportchef Björn Wesström har lyft fram en ändring som ett alternativ för de stora klubbarna att få in mer pengar.
– Vi har medlemsmöten fem gånger om året, det är klubbarna som bestämmer och de kan lyfta frågan där, säger Sef:s generalsekretarare Mats Enquist till FotbollDirekt.se.

Sef:s sportdirektör Stefan Lundin lyfte i dag ett förslag: Inga allsvenska försäljningar i sommarfönstret. Ett ”gentlemens agreement” mellan klubbarna skulle fungera som garant, där alla kom överens om att inte släppa spelare under somrarna. Därigenom skulle svenska klubbar bli mer konkurrenskraftiga i Europaspelet, resonerar Lundin, i en intervju med viasatsport.

Flera av allsvenskans sportchefer fick bemöta Lundins förslag, där samtliga konstaterade att ett sådant förslag blir svårt att genomföra i realiteten.
AIK:s sportchef Björn Wesström valde att peka på en annan ekonomisk lösning – att ändra fördelningen av tv-pengar, där de klubbar som har störst publik får en större del av kakan.
– Man kan konstatera att man kan ha olika utgångspunkter i frågan. I slutändan handlar det om att få ihop sport och ekonomi, och att då stänga den intäktsmöjlighet som ett sommarfönster innebär… då måste man i sådana fall ta in pengar på något annat sätt, säger Wesström till FotbollDirekt.se.

– Men det här är inget som jag har i pipeline direkt. Det var mer att Stefan lyfte fram ett sätt att se på det, och jag lyfte fram ett annat. Men om vi planerar att komma med ett sådant förslag, det är mer en klubbchef-vd-fråga. Jag bara svarade på frågan kring Stefans förslag och lyfte fram ett annat perspektiv. Det är inget konstigt att de större klubbarna som har störst intresse och drar mest publik skulle se en annorlunda modell.

Det senaste tv-avtalet klubbades igenom vintern 2014, och det genomfördes då flera ändringar gentemot det tidigare. Främst så gick det mot ett mer renodlat avtal där sportsliga resultat över en femårsperiod skulle utgöra basen för hur pengarna fördelades.

Tidigare fanns fler parametrar med såsom publiksiffror och tv-tid, när tv-pengarna skulle fördelas.
De största klubbarna har numera inget särskilt extra för att de syns mer i tv, exempelvis. Det handlar om att göra sportsliga resultat. Fördelningen mellan lagen i allsvenskan och de i superettan med den nuvarande modellen är 75 procent för allsvenskan och 25 procent för superettan.
En allsvensk klubb får mellan 5,40 procent och 9,35 procent av tv-pengarna per säsong beroende på hur bra den gör det sportsligt.

Att ändra modellen på nytt är inget som diskuteras i Sef just nu, säger generalsekreterare Mats Enquist.
– Det är ett relativt nytt avtal och det har inte varit uppe på bordet om att ändra på den modellen som vi har nu, säger Enquist till FotbollDirekt.se.

– Det är en ganska komplex modell och att riva upp den tror jag inte så många klubbar står bakom. Det är i alla fall inget som diskuterats. Men det är inte min åsikt som är viktig i den frågan, det där är helt upp till klubbarna.

Att ändra modellen är fullt möjligt. Det styrs inte av start- och slutdatum utan går att ändra om snabbt.
– Vi har medlemsmöten fem gånger om året så det är fritt fram att lägga fram ett förslag på en förändring, det är helt upp till klubbarna, säger Mats Enquist.

– Vi fördelar bara pengarna enligt vad klubbarna kommit fram till, finns det en majoritet bland klubbarna som vill ändra modellen så gör vi det.

Hur ser ni på Stefan Lundins förslag om stopp för spelarförsäljningar i sommarfönstret?
– Det är Stefans åsikt, det får stå som ett debattinlägg från honom – varken mer eller mindre. Frågan om hur vi ska öka vår konkurrenskraft i Europakvalen är i högsta grad levande, men jag vill betona att det inte finns några färdiga, gemensamma svar inom Sef-familjen ännu.

MISSA INTE! 

Allt om Allsvenskan – Gå till FotbollDirekts Allsvenskan-sida
Allt om Superettan – Gå till FotbollDirekts Superettan-sida

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALLSveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll