hammarbyfans.jpg Foto: Bildbyrån

I kväll klockan 20 har Hammarby deadline för förnyelse av säsongskort. Då har drygt 11 600 personer förnyat säsongskortet. Runt 2 000 mindre än vad Bajen sålde på hela året i fjol.
– Det tyder på att det här intresset som varit sedan vi flyttat in på Nya Söderstadion, det är bestående, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.

11 601 säsongskort – det är Hammarbys senaste siffra på klubbens officiella hemsida. Då handlar det om förnyade säsongskort, det allmänna släppet är om en och en halv vecka.

Runt den 1 februari i fjol hade Hammarby sålt närmare 11 400 säsongskort inräknat första dagen för nyförsäljningen. Man ligger alltså klart bättre till i år.

– Jag minns att vi startade nyförsäljningen då den 1 februari. I år ligger den en vecka längre fram i tiden, den 8 februari. Men det här är bra, en bra siffra för antal förnyade säsongskort, säger klubbens biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.

I fjol slutade det på runt 13 500 sålda säsongskort, och nu har alltså drygt 11 600 förnyat. Med andra ord finns runt 2000 kvar att förnya när man stänger i kväll klockan 20.

– En del av de som återstår är sponsorbiljetter, det är knappa 2 000 som inte är sponsorbiljetter. En majoritet av dessa är på ståplats och det är ganska väntat i och med att man inte behöver säkra upp en specifik plats där så som man gör med sittplats. På de övriga som inte är klackbiljetter så har 90 procent förnyat sina abonnemang, och det är en väldigt bra siffra.

Hur tolkar ni det?

– Det tyder på att det här intresset som varit sedan vi flyttat in på Nya Söderstadion, det är bestående. Vi har väl trott lite grann att det här skulle bli ett lite mer ”vanligt” år jämfört med de två senaste; 2014 när vi vann superettan och i fjol som var första året i allsvenskan. Och det har varit en del snack från våra antagonister om att Bajare är medgångssupportrar. Det här visar att så är inte fallet.

Från och med det allmänna släppet den 8 februari lär det fyllas på med nya säsongskortsinnehavare, och frågan är om det slutar på fler sålda kort än i fjol. Någon speciell målsättning finns inte, säger NIlsson.

– Det är viktigt att vi håller oss till budgeten, för som jag sagt tidigare så är publikdelen en så pass vital del av klubbens budget. Spricker det där så är vi illa ute.

– Sedan om vi bara tittar på antal… det är egentligen inget självändamål att sälja 20 000 säsongskort. Att sälja så enormt många fler säsongskort gör att vi får svårare på andra håll. Det är en viktig del vår publikrekryteringsstrategi att vi kan erbjuda lösbiljetter på attraktiva platser till alla matcher, också till de stora publikmatcherna. I fjol var det ett enormt tryck när vi hade nyförsäljning, och vi får se hur det blir i år. Blir det så att vi når upp i väldigt höga försäljningssiffror så får vi se om vi måste införa ett tak för antal säsongskort.

Något som det talades om lite löst i fjol när säsongskortsförsäljningen rullade på som snabbast. Ännu är det en bit kvar dit konstaterar Nilsson.

– Det finns i dagsläget ingen anledning att konkretisera den diskussionen, Men klart, smäller det till den 8 februari och vi säljer 5 000 kort till, då får man diskutera det.

MISSA INTE!

Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarby-sida

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
TWITTER
FACEBOOK
INSTAGRAM

ELITEFOOTBALLSveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll