PÅ FD: Hammarby avslöjar succésiffror – vill satsa högt
Hammarbys år fortsätter att ge effekter. I dag står det klart att 3 000 årskort redan sålts liksom hur publikbudget sätts till 15 000 åskådare.
– Budgetera för 20 000 i snitt, det kan väl ingen allsvensk klubb göra. Men kring 15 000 vill vi budgetera, avslöjar i dag vd Henrik Kindlund för FD.
Hammarbys säljsiffror inför kommande allsvenska säsong växer snabbt i styrka. 3 000 sålda årskort på bara några veckor visar att haussen håller i sig efter ett år som gav 20 450 åskådare i snitt på Tele 2 arena.
Siffror som får Hammarby att på allvar utmana även i den allsvenska toppen. Mot AIK:s 16 500 genom att våga budgetera för 15 000 i snitt – och detta som allsvensk nykomling.
– Kan vi bara lyckas sportsligt så siktar vi ju ännu högre. Men vi börjar med att utgå från 15 000 och ser hur det börjar för oss sportsligt. Det är klart att vi måste se hur vi klarar oss, säger Henrik Kindlund till FD på tisdagen.
Årskortsförsäljningen har redan nått 3 000 och ytterligare 5 500 finns reserverade för årskortsinnehavare från i fjol som kommer att erbjudas att förnya.
– 100 procent av alla våra innehavare med årskort för ståplats har valt att förnya. Det här är en jätte, jätte bra start. Fantastiskt.
– Vi är inne i en intensiv period på så många olika vis. Det är mycket jobb och så mycket som är inspirerande. Men vi måste också tänka långsiktigt.
Stora krav på Hammarby. Ett intresse som kommer att hårt driva på en klubb som är nykomling. Men Bajens vd vågar även visa hur de finns krav på fansen också.
– Alltså har man varit med oss när vi har varit på väg upp så är det ju klart att våra fans måste vara med oss när vi har gått upp. Är man Hammarby-supporter och hemma i Stockholm när vi spelar så har man en plikt att gå, säger Kindlund och skrattar.