Vill sänka biljettpriser: ”Det ska inte bli dyrare att se AIK – tvärtom”
AIK:s vd Thomas Edselius intervjuas i dag av Sportbladet. En del av innehållet handlar om att bygga om delar av Friends för att kunna sänka biljettpriserna på AIK:s matcher.
– Vi landar på ett lägre publiksnitt i år, 16 446. I fjol hade vi 18 900, säger Thomas Edselius till Sportbladet.
Nu vill AIK genomföra förändringar för att ta tillbaka det förlorade till nästa säsong.
Dippen ser AIK:s vd som en effekt av att årskorten på familjeläktaren som gäller för två vuxna/två barn i snitt har utnyttjats av en vuxen/ett barn.
Dels det men också färre fokusmatcher:
– I fjol hade vi premiären på Friends, vi hade Daniel Tjernströms avslutning, det första Stockholmsderbyt på arenan. I år blev aldrig Malmö-matchen det vi hoppades på publikmässigt eftersom vi var för långt efter i tabellen.
Nu vill man titta på hur Tyskland så framgångsrikt jobbar med publikdelar i Bundesliga.
I Sportbladets intervju nämner Thomas Edselius möjlig ombyggnation av Friends. Mest etage två och få fram fler olika biljettkategorier.
– Vi tycker om den tyska modellen, alla ska ha råd att gå på fotboll. Billiga biljetter för de som vill stå billigt, dyra för de som vill sitta dyrt och vi har idag en så stor arena så att vi kan erbjuda alla dessa alternativ. Det ska absolut inte bli dyrare, tvärtom, försäkrar han.
Hur viktigt är det att klara Europaplatsen (topp tre)?
– Det är en viktig morot med Europaspel när du går in i en ny säsong.