Hammarby bakom superettans publiklyft – varannan besökare går på Bajen
Superettan lyfter publikmässigt. På de sju första omgångarna nästan 500 fler besökare i snitt mot för motsvarande tid i fjol. En överväldigande del av lyftet står Hammarby för. 45 procent av alla superettan-besökare går på en Hammarbymatch.
– Det här bygger intresset för elitfotbollen överlag, vi har lag som driver utvecklingen och det är viktigt, men sedan vill vi också på sikt bygga ett större allmänt intresse, säger SEF:s generalsekreterare Mats Enquist till FotbollDirekt.se.
Medan allsvenskan har tappat något publikt sedan fjolåret så går superettan i motsatt riktning. Publiksnittet för de sju inledande omgångarna är 3 353, i fjol vid samma tidpunkt låg det på 2 885.
Men bakom siffrorna döljer sig mer ett enskilt lags publikutveckling än hela seriens. Hammarbys första säsongsinledning på Tele2 Arena har höjt klubbens hemmasnitt med nästan det dubbla. 17 378 hittills jämfört med 9 579 i snitt på Söderstadion i fjolårets inledande fyra hemmamatcher.
Alla matcher inräknade, hemma och borta, så har 81 113 av superettans hittills totalt 181 382 åskådare besökt Hammarbymatcher. Eller nästan 45 procent.
SEF:s generalsekreterare Mats Enquist är inte allt för överraskad av siffrorna:
– Vi känner naturligtvis till att vissa har haft 29 000 på sin hemmapremiär, säger han och skrattar, men blir snabbt allvarlig:
– Men det är förstås enormt roligt. Det här bygger intresset för elitfotbollen överlag. Vi har lag som driver utvecklingen och det är viktigt, men sedan vill vi också på sikt bygga ett allmänt intresse kring bägge våra toppserier som håller över tid.
Många vill se Hammarby i allsvenskan på grund av publikdraget. Men om man vänder på det, superettan utan Hammarby, vad skulle det betyda?
– Arbetet kring publiken och seriernas varumärken, det är delvis klubbarnas eget arbete, exempelvis Hammarbys arbete. Men tar du generellt för superettan så finns där ett grundmurat intresse, och vi kan också se ett ökat intresse. Vi har en ökad exponering mot för tidigare med tv-sändningar av alla matcher exempelvis, en exponering vi inte hade för bara några år sedan.
– Och det ser vi ju, att vissa lag kommer upp rejält publikmässigt. Men det tar tid att förändra bilden av fotbollen för de målgrupper vi vill ha hit. Vi har ju en målsättning fram till 2017 (NBL 17) om Nordens bästa liga, där vi ska fördubbla intäkterna. I det arbetet ingår varumärkesbyggandet och ett arbete med exponeringen av våra ligor.
Negativa rubriker har omgärdat svensk fotboll i år och främst kring den tragiska händelsen i Helsingborg. Vissa, däribland Malmö FF:s ordförande Håkan Jeppsson, vill redan nu hävda att händelsen i premiären fått inverkan på publikutvecklingen i allsvenskan.
– Vi har haft en lite blandad publikutveckling hittills i både allsvenskan och superettan. Men det är svårt att bedöma effekterna så här tidigt och vad exempelvis händelsen i Helsingborg har betytt. Vi hade ju en positiv utveckling förra säsongen och längre fram kanske man kan dra slutsatser kring vad en sådan enskild händelse betytt.
Superettan som serie torde påverkas mindre publikmässigt av en sådan händelse än allsvenskan?
– Det är nog riktigt att det är så. Men överhuvudtaget, det vi kan se just nu i det korta perspektivet, det är reaktioner på en massa saker; hur vädret är på matchdag, nya arenor, händelser på och kring matcherna till exempel.
– Men sedan pågår ju ett långsiktigt arbete som inte låter sig analyseras av siffror på så här korta perspektiv. Vi måste förbi de här tragiska en- eller fågångshändelserna och försöka bygga en positiv image av våra serier och vår fotboll över tid.