Blåvitts storsponsor i Dif-samtal – miljondeal på gång
STOCKHOLM. Han har plöjt in 12 miljoner i IFK Göteborg – nu kan Nils Wiberg och Prioritet Finans vara på väg att även bli sponsor för Djurgården. Den frispråkiga affärsmannen förnekar inte uppgifterna om planer med Dif.
– Jag svarar så här – jag kan inte säga ja, jag kan inte säga nej. Jag säger inga kommentarer, säger Wiberg till FotbollDirekt.se.
2011 skrev Prioritet Finans och vd:n Nils Wiberg på ett fyraårigt avtal, som enligt uppgifter är värt 12 miljoner kronor per säsong, med IFK Göteborg. Företaget blev då “stjärnsponsor” och har sin logga tryckt på Blåvitts matchtröja.
Nu kan Prioritet Finans komma att pumpa in pengar även i Djurgården framöver. Enligt unt.se är bolaget intresserat av att ta plats på Stockholmsklubbens matchtröja och den eventuella affären ska vara värd omkring tre miljoner kronor. Uppgifter som stärktes för FD under söndagen.
Upplägget ser inte ut på samma sätt som det Prioritet Finans har med IFK Göteborg, utan mest handla om den centrala reklamplatsen på Djurgårdens matchtröja. Jämför med till exempel Rörläggaren AB:s tröjavtal med Malmö FF, som ger de svenska mästarna omkring tre miljoner kronor per år.
Nils Wiberg vill inte kommentera Djurgården som specifikt fall, men visar ändå tydligt att det finns ett intresse från Prioritet Finans sida att bidra med pengar inom svensk fotboll.
– Vi har pratat med många allsvenska klubbar. Vi engagerar oss väldigt mycket i fotbollen, men därifrån att vi ingått något samarbete, nej det har vi inte gjort, säger Wiberg till FD.
Inte att ni har gjort det, men att det skulle vara på gång med Djurgården?
– Klart vi har pratat med Djurgården, vi har pratat med alla lag. Jag vill ha en relation med alla lag. Jag vill inte att Finans… okej, vi sponsrar IFK Göteborg nu, men vi vill värna om svensk fotboll i stort. Vi måste värna om våra unga spelare och ge dem bästa möjliga förutsättningar, då kan vi utveckla vårt landslag, nå VM och EM och klubbarna kan nå ut i Europa.
– Om vi tjänar pengar och vi gör vinst, vilket vi ju gör, då vill vi lägga de pengarna någonstans. Vi brinner för idrott, och fotboll i synnerhet och framför allt svensk fotboll.
Men ni är inte dedikerade Blåvitt på det sättet, ni kan gå in och stötta andra klubbar?
– Nej de har ingen exklusiv rätt alls, vi anser att det viktiga är att vi stöttar svensk fotboll och idrott generellt.
Men ni har ju än så länge inga större samarbeten med andra svenska klubbar?
– Nej, det så är det. Vi är med lite grann här och där, vi har en stor skylt på Djurgårdens arena Tele2 till exempel.
– Just nu är vårt nästa stora projekt en inomhusarena i Göteborgsområdet som kommer ungdomar till gagn, fotbollsgymnasiet med Roger Gustafsson (Blåvitts flerfaldige guldtränare på 90-talet) kommer flytta in där 2015, de kommer kunna spela året runt därinne. Det kommer att hjälpa unga spelare bli bättre.
Hur går diskussionerna med IFK Göteborg om ett fortsatt samarbete?
– Vi har inte inlett förhandlingar ännu, det finns inget som är bestämt för 2015 utan vi har det här året kvar nu så får vi se sen.
Djurgårdens sportchef Bosse Andersson om uppgifterna:
– Det här känner jag inte till. Men däremot har jag träffat Nils, det har jag gjort, säger Andersson när FD konfronterar honom.
– Men det är inte mer än så. Det är alltid rykten som går.
Det ryktas om en deal värd tre miljoner?
– Det är mer än vad jag jag känner till. Men jag känner Nils, det gör jag. Men det är inget som är på gång.
Under 2013 spelade Djurgården med sitt sociala projekt Djurgårdsandans logga på matchtröjan. Anledningen? De tyckte inte att någon kunde betala ett rimligt pris för reklamplatsen. Intresset var för dåligt, helt enkelt.
Anton Zetterman – Martin Petersson