aikklack

På fredagseftermiddagen hade AIK sålt 42 615 biljetter till urpremiären på Friends. Nu går man för slutsålt:
– Det siktar vi absolut på att göra, säger AIK:s kommunikationschef Gabriella Blombäck, till FotbollDirekt.se.

  • Klubbrekordet från 1975 – 40 669.
  • Bästa publiksiffran på 2000-talet, tidigare 42 386 på Ullevi.
  • Slutsålt på Friends Arena.

Nu kan AIK slå flera rekord.

Slutsålt innebär dock inte 50 000, då alla platser inte är tillgängliga.
– Några tusen försvinner bredvid och under bortaklacken. Om allt säljer slut kan vi ta in 45 000. Förhoppningsvis blir det slutsålt.

AIK uppmuntrar nu de som inte köpt biljett att göra det så snart som möjligt då det inte finns många biljetter kvar.

Klubben har olika ”dealar” med några sponsorer för att locka ny publik till arenan. Bland annat kan man få två biljetter om man handlar på Mediamarkt.
– Vi vill på det sättet få nya besökare till matchen som förhoppningsvis kommer tillbaka.

Kommer det några engelska journalister till matchen?
– Det vet jag inte, men jag tror inte att vi har fått något svar, säger Blombäck och syftar på det brev som klubbens vd Thomas Edselius skickade till några av Englands fotbollsjournalister där han bjöd in till Friends Arena.

AIK har jobbat hårt för att fylla arenan och kampanjen ”Paint it black” har fallit väl ut.
– Vi har överträffat våra högt ställda förväntningar.

Kommer ni på kansliet fira med champagne?
– Det hoppas jag verkligen, men först har vi en match att spela.