Blev publikmästare – men MFF siktar högre
Malmö var en av de klubbarna som ökade sitt publiksnitt mest i allsvenskan jämfört med förra säsongen. 2011 hade man ett snitt på 11 497 åskådare, medan man i år slutade på 14 799 och vann publikligan. Klubben hade alltså 29 procent fler åskådare det här året jämfört med förra säsongen.
Men enligt MFF:s kommunikationschef Per Welinder är det ingen slump att man var uppe och nosade på siffror som då man tog guld 2010 (snitt på 15 193).
– Vi är självklart väldigt nöjda. Det är första gången sedan jag vet inte när, som vi inte har under 10 000 åskådare på någon match under hela säsongen. Men jag tror att vi kan pressa upp siffrorna lite till. Vi har potential nog i Malmö att kunna öka snittet med ett par tusen till, säger Welinder till FotbollDirekt.se.
– Vi har fått en stabil bas, just eftersom att vi har haft över 10 000 på varje match. Det indikerar på att vi skulle kunna få upp det ytterligare, om vi kan få några fler matcher där det smäller till rent publikmässigt. Till exempel genom att vara med ordentligt i guldracet under de sista tre hemmamatcherna, och att det inte blir som nu då vi hade halkat efter. Det var ju först inför sista hemmamatchen mot Örebro som vi var där och hade toppkänning igen. Det fick också en rätt positiv effekt i den matchen, förklarar han vidare.
Beror ökningen i år på lagets sportsliga framgång?
– Tvärtom skulle jag säga, att vi inte har fått så stor hjälp av det sportsliga. Vi låg ju aldrig riktigt i toppen av allsvenskan, utan var en bit efter. Det här är en ökning som uppstått av lyckliga samverkande faktorer. Vi fick ju hjälp av det sportsliga under våren då vi vann mycket hemma. Det ger en positiv effekt, oavsett hur det går borta. Så antingen hjälper det sportsliga till genom att ligga i toppen, eller genom att vinna hemmamatcherna.
– Vi gjorde stora förändringar i vårt matcharrangemang och skruvade en del på marknadsföringen. Sedan blev utfallet som vi hade hoppats på. På hösten spelar chanserna till att nå en topplacering in och så, men på våren spelar det inte så stor roll. Där kan man locka med aktiviteter. Till exempel hade vi ju 14 000 åskådare mot Åtvidaberg, som var vår första hemmamatch på en helgdag. Då hade vi redan tidigt börjat jobba med en familjedag i samband med matchen.
Welinder menar också att man inte ska se årets förbättring som enbart en ökning.
– Att det blir en 29-procentig ökning förstärks ju av att vi fick ett tapp som var orimligt stort under 2011. Det var inte på grund av publiktapp i dess vanliga mening. Då spelade vi väldigt många matcher, vilket gjorde att det blev en mättad marknad, samtidigt som vi hade matcher som blev avbrutna. Det är faktorer som är svåra att styra.
Hur ser du på att ni vinner publikligan? Är den viktig för er?
– I mitt yrke är ju det den viktigaste ligan att vinna. Alla som jobbar här är tävlingsmänniskor och det är den ligan som vi på kommunikationsavdelningen vill vinna. Men som supporter byter man ju förstås gärna publikligan mot ett SM-guld (skratt).