MFF utklassade på Facebook – ifrågasätter FB:s styrka
Malmö FF har mer publik på sina hemmamatcher än samtliga lag i allsvenskan. Men på Facebook ligger storlaget rejält efter sina storklubbskonkurrenter. MFF har fjärde mest ”likes” av de allsvenska klubbarna.
– Det är inget som förvånar mig eftersom att jag har god koll på de här siffrorna. Men självklart är det någonting vi pratar om hur vi ska hantera. Jag vet ju lite vad som ligger bakom de andra klubbarnas framgångar och först och främst har de ju varit igång mycket längre än vad vi har. Vi var ganska sen på det och vi fick vår officiella Facebook-sida någon gång 2010 tror jag, säger MFF:s kommunikationschef Per Wellinder till FotbollDirekt.se
Ni har fler folk på era hemmamatcher än AIK, Göteborg och Djurgården men på Facebook har ni 70 000, 55 000 respektive 50 000 likes färre än dessa klubbar. Är inte det lite märkligt?
– Nej det är inte så konstigt. AIK var tidiga på internet och är den största klubb på nästan allt som är internetbaserat. De började jobba med det redan under slutet av 90-talet och har alltid dominerat där.
– IFK Göteborg hade i senaste sifo-mätningen 5 procent av sympatierna hos den svenska befolkningen, MFF och AIK hade 4 procent vardera. Göteborg är den största fotbollsklubben på Facebook skulle jag vilja säga, AIK och Djurgården inkluderar ju antagligen även hockeysupportrar.
Enligt den sifo-undersökningen har ni ju då ungefär lika mycket sympatier, men ändå är ni så långt efter på Facebook, vad ser du som anledningarna till det förutom att ni inte varit verksamma där så länge?
– Vi hade en rätt snabb tillväxt när vi drog igång framt ill mitten av förra året ungefär. Efter det har det nästan stått still. Visst, vi har vuxit med några enstaka tusen men aktiviteten på Facebook har sjunkit drastiskt.
– Jag tror att det kan vara så att Facebook har pikat i sin nuvarande form. De flesta använder Facebook mer och mer i mobilen och där är det ju säkert hälften reklam nu. Så det känns som den kanalen håller på att utmattas lite.
– På internet, och framför allt just på Facebook, handlar väldigt mycket om relationsskapande på distans. De som redan bor i Malmö har sin relation till klubben närmre, på jobb och i umgängeskretsar till exempel. Visst finns det MFF-fans över hela landet men många har sin bas här. Göteborg blev ”Sverige-laget” under sina år i Europa och har säkerligen många fler fans på distans. Det kan också vara en förklaring.
Wellinder säger att Malmö, trots att de släpar efter på Facebook, ändå gjort mycket för nå ut genom den kanalen.
– Det handlar om att anpassa budskapet för Facebook, men eftersom vi ”stannat” på 37 000 likes och stämmer den siffran stämmer ganska bra överens med antalet mejladresser vi har i vårt utskicksregister och antalet unika besök på vår hemsida så är det kanske inte så konstigt. Det finns väl cirka 45 000-50 000 som tillhör storkonsumenter av MFF och det motsvarar väl Facebook-siffran ganska bra.
Hur viktigt är Facebook för er?
– Vi jobbar kontinuerligt med Facebook och självklart är det viktigt. Men samtidigt så visar våra undersökningar att våra supportrar i första hand söker sin information på vår hemsida, vårt matchprogram och i annonser snarare än Facebook. Men det var förra årets undersökning och det ska bli väldigt intressant att se vad årets visar, säger Wellinder.