Tröjkungen – “Tjerna” är AIK:s Beckham
Med en sista säsong på Råsunda tog AIK beslutet att lägga ut samtliga matchtröjor på auktion – varje tröja är matchspecifik och har matchdatum och motståndare inskrivet under kragen. Dessutom auktioneras matchbollen för hemmamatcherna och lagkaptensbindeln ut hos auktionsföretaget Kaplans.
Greppet har hittills blivit en succé – AIK har sålt allt man har lagt ut till försäljning hittills i år. Samtliga tröjor för matchtruppen till varje hemmamatch läggs ut, och vem som spelar mest eller gör flest mål spelar liten roll för vad som säljer: det är en trotjänare som drar in mest pengar till klubben.
– Daniel Tjernströms tröja har gått för mest pengar i varenda match, oavsett om han spelar eller sitter på bänken hela matchen. Det är riktigt kul och det säger en hel del om hans status bland fansen också, han spelar ju inte lika ofta längre, säger AIK FF:s ordförande Johan Segui till FotbollDirekt.se.
Johan Segui berättar att mer merchandise kan komma att läggas ut till försäljning. Efterfrågan är stor bland supportrarna med tanke på sista säsongen någonsin på Råsunda.
– Vi har ju haft planer på att auktionera ut fler grejer, det var till exempel folk som frågade om vi kunde lägga ut Alexander Milosevics skor till försäljning efter drömmålet mot Sundsvall. Vi frågade honom men han hade precis gått in skorna och han var inte så sugen på att släppa dem och gå in ett par nya, så det sket sig (skratt).
– Men hans tröja för den matchen såldes för en bra slant istället efter målet.
Alla pengar klubben drar in på auktionerna ses som en ren bonus och ligger utanför budget, men helt oansenliga summor blir det inte. AIK har Malmö i sista matchen och sett till tabelläget skulle det kunna bli en guldmatch.
– Sett till hur det har gått hittills så räknar vi med att dra in 250 000 kronor på allting. Men sedan kan ju olika saker dra upp det ordentligt, som i fall vi slåss om guldet i höst till exempel. Vissa omständigheter kan rent av dubbla det värdet och drar vi in en halv miljon, då har vi ju till exempel ett träningsläger betalt i vinter, säger Johan Segui.
– Alla vinner på det här; klubben tjänar en liten slant, spelarna får exponering och köparna blir nöjda, så det är en win-win det här.