Tungt för Malmö – talangsmäll och tröjförlust
Den ljusblåa matchtröjan har inget reklamtryck på bröstet. Om inte Malmö lyckas sälja den reklamplatsen riskerar klubben att förlora upp emot nio miljoner.
– Jag uttalar mig inte om det, det vore fel, säger MFF:s VD Per Nilsson till SportExpressen.
För ett par dagar sedan kom det fram att Malmö kan ha gått miste om fyra miljoner i utbildningsbidrag då talangen Dino Islamovic gick till Fulham. Nu kommer det fram nya uppgifter om ett eventuellt miljontapp för MFF. Den värdefullaste tröjreklamplatsen mitt på bröstet är ännu inte såld, något Malmö kan tappa nära nio miljoner på.
– Jag kommenterar inga summor, säger Per Nilsson till SportExpressen.
Ifjol köptes ytan upp i maj av ICA men det kommer inte att hända i år. ICA har nämligen inte möjligheten till att köpa platsen igen. Livsmedelsföretaget har istället axlarna som också inbringar mycket pengar men är ändå inte i närheten av bröstets intäkter. När Malmö på lördag möter Häcken kommer ytan fortsatt att vara tom. För varje match som går kommer ytan bli mindre värd.
– Vi vet vad ytan är värd och det finns intressenter. Mer än så vill jag inte säga, säger Per Nilsson till SportExpressen.
Om Malmö inte säljer ut reklamplatsen kan klubben tappa totalt upp emot 13 miljoner om man räknar med det förlorade utbildningsbidraget för Islamovic.
Michael Ehn